در این مقاله با 10 روش کلاهبرداری املاک و روش های پیشگیری آنها آشنا خواهیم شد

فریب کاری بنگاه ملک بنگاه های کلاه بردار

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

با اینکه امروزه روش‌های بسیار زیادی بابت جلوگیریه کلاهبرداری املاک آمده است باز هم به علت نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی، همچنین رعایت نکردن ایمنی‌ها، بسیاری از مردم قربانی آن می‌شوند، این مقاله با هدف ارتقاء آگاهی کاربران درباره کلاهبرداری خرید و فروش املاک تهیه شده است. در این مقاله به بررسی روش‌های استفاده شده توسط کلاهبرداران، نشانه‌ها و نقشه‌های خطر، تقلب‌ها و روش‌های مقابله با آنها خواهیم پرداخت.

کلاهبرداری املاک دام کلاهبرداران

1.چند مورد در رابطه با کلاهبرداری قولنامه دستی و کد رهگیری:

خب، تعدادی از کلاهبرداران املاک ممکن است که به واسطه قولنامه، ملک را به شخصی بفروشند و با استفاده از کد رهگیری به یک شخص دیگر هم بفروشند و از هر دو وجه نقد دریافت کنند که در این روش شما می‌توانید از فروشنده به عنوان «فروش مال غیر» شکایت کنید.

کلاهبرداران املاک حتی می‌توانند کدپستی تقلبی رو با شخصی در قرارداد به اجراء بگذارند و به شخص دیگر کدپستی درست رو بدهند که کدپستی ملاک این قضیه نیست و ارجعیت با کسی است که اول ملک را می‌خرد.

پیشگیری: خب شما باید سعی کنید که قراردادهایتان را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید و یا اینکه در آژانس‌های املاک قدیمی که اعتبار بالایی دارند قولنامه بنویسید، حتماً اصل مدارک رو مشاهده کنید، به اینکه بنگاه پروانه دارد 100درصد توجه کنید و به وعده و عکس، دل خوش نکنید، خجالت نکشید و بخواهید که همه چیز درست و شفاف پیش برود و اگر دیدید که فروشنده حرف از اینکه: «شما بد معامله هستید» یا اینکه گفت: «داری زیادی سخت می‌گیری»، بدانید که یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست.

کلاهبرداری املاک کلاهبرداران املاک

2.کلاهبرداران املاک دوباره پول می‌خواهند:

گاهی اوقات پیش میاید که شما داخل بنگاه کارت می‌کشید و رسید تحویل نمی‌گیرید، درست است که گرفتن رسید آنقدر ضرورتی ندارد ولی بهتر است که این موارد اهمال کاری‌ها زیاد انجام نشود که امکان دارد بعداً تبعه آن گریبان گیر شما شود و سعی کنید که هیچوقت روزه شک دار نگیرید و حتماً از فروشنده بخواهید که خودش پشت رسید رو امضاء کند، نه دوست یا همکار یا شریکش، شما دارید هزینه می‌کنید و حق دارید که همه چیز باب میل شما باشد، پس تعارف رو کنار بگذارید.

کلاهبرداری املاک بنگاه های کلاهبردار

3.فریبکاری بنگاه ملک در اجاره:

یک مورد فریبکاری بنگاه ملک در اجاره ویلا یا آپارتمان، گرفتن بیعانه یا مقداری از پول پیش، قبل از نوشتن قرار داد است، به هیچ وجه نباید هیچ تبادل هزینه ای قبل از تنظیم قرارداد شکل بگیرد، بسیاری از مشاورین املاک، از خریدار، قبل از تنظیم قرارداد درخواست بیعانه می‌کنند که بتوانند ملک را برایشان نگه دارند که به هیچوجه زیر بار نروید و به دام کلاه برداران نیفتید.

حتماً از ملکی که قرار است اجاره کنید به صورت حضوری بازدید کنید و اینکه باید خود صاحب خانه اصلی هم حضور داشته باشد، امکان دارد چیزی که در قرارداد تنظیم می‌شود با اصل قضیه فرق کند و شما باید همه چیز را به صورت کامل چک کنید و حتماً آنها رو در قرار داد هم بیاورید تا اگر مشکلی برایتان پیش آمد، قانون ازتان حمایت کند و حق را به کلاه برداران املاک ندهد.

کلاهبرداری املاک فریبکاری بنگاه ملک

4.کلاهبرداری در ملک نیمه ساز:

به نظرم یکی از شایع‌ترین نوع کلاهبرداری املاک، فروش ملک‌های نیمه ساخته هستش که افراد بی تجربه خیلی سریع به دام کلاهبرداران املاک میفتند.

بسیاری از این فروشندگان ملک، این آپارتمان‌های نیمه کاره را به بسیاری از افراد می‌فروشند و جالب این است که هرگز این آپارتمان‌ها آماده نمی‌شوند؛ در خرید این موارد باید دقت بسیار بالایی داشته باشید چون هزاران مورد از این موارد به ادارات پلیس گزارش شده است، خیلی از مردم سرمایه خودشان را دراختیار این کلاهبرداران قرار می‌دهند تا در انتها ملک ارزان‌تری به دستشان برسد ولی در انتها فرد خاطی با پول‌هایشان فرار می‌کند و اثری از خود باقی نمی‌گذارد، همچنین در این موارد دیده شده که بسیاری از بنگاه‌ های کلاه بردار با ساخت سند جعلی به سازندگان آپارتمان‌ها دراین وادی کمک می‌کنند.

برای پیشگیری: در این موارد حتماً باید عقد قرارداد در دفتر یک وکیل پایه یک دادگستری نوشته شود و اینکه بعد در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد که البته باز هم به نظرم این موارد بسیار ریسکی هستند و بهتر است که دندان طمع رو بکشید و ملک را به قیمت درستش بدون هیچ شک و شبه ای بخرید.

کلاهبرداری املاک بنگاه های کلاهبردار

5.فریبکاری بنگاه ملک با متراژ غیر واقعی:

بنگاه‌ های کلاهبردار بیشتر اوقات در قراردادهای فروش ملک اعداد غیر واقعی می‌نویسند، برای مثال ملکی که 75 متر است رو در قرارداد 80 متر می‌نویسند و از خریدار پول بیشتری دریافت می‌کنند و بعد از معامله وقتی که خریدار سند را تحویل می‌گیرد، متوجه این می‌شود که ملک 75 متر بوده و در دام کلاهبرداران افتاده است.

برای پیشگیری از این مضوع باید حتماً اصل سند قبلی را مشاهده کرده و فقط پایبند قرارداد نبوده تا کلاهبرداران املاک نتوانند به نیت شوم خود دست یابند.

فریبکاری بنگاه ملک دام کلاهبرداران

6.خرید ملک بی سند یکی از رایج‌ترین ترفند‌های کلاهبرداری املاک است:

بیشتر اوقات خیلی‌ها دنبال ملک بدون سند یا همان ملکی که نسق یا بنچاق دارد می‌روند؛ دلیلش هم این است که این نوع ملک‌ها در مقایسه با ملک‌های سند دار قیمت بسیار پایین‌تری دارند و با قیمت خیلی پایین‌تر می‌توان آنها رو خرید، از لحاظ سرمایه گذاری خرید این ملک‌های به شدت توصیه می‌شود، مخصوصاً برای کسانی که سرمایه بالایی ندارند ولی ریسک خرید این نوع املاک بسیار بالا است و امکان افتادن در دام کلاهبرداران زیاد است، زیرا بنگاه‌ های کلاهبردار پیشنهاد این ملک‌ها رو زیاد می‌دهند چون بسیاری از مشکلات از جمله: (وجود معارض، درست نبودن متراژ، نبودن حریم‌های خاص، کاربری اشتباه و تنظیم اشتباه قولنامه وجود دارد) که توصیه می‌شود بدون نداشتن مشاور خوب اقدام به خرید همچین ملک‌هایی نکنید که اگر قصد خرید همچین ملک‌هایی در استان گیلان را دارید  می‌توانید از مشاورین مجرب ملک باران مشاوره بگیرید.

کلاهبرداری املاک کلاهبرداران املاک

7.فروش ملکی که هنوز در رهن بانک است یکی دیگر از روش‌های بنگاه های کلاهبردار:

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری املاک، فروش ملکی است که در رهن بانک هستش و هنوز وام دارد و خریدار بدون اطلاع از آن در دام کلاهبرداران میفتند وآن ملک را می‌خرند.

برای پیشگیری از این فریبکاری بنگاه ملک باید تمامی اطلاعات بانکی این ملک را خواستار بشوید و همه آن اطلاعات را مطالعه کنید، البته ناگفته نماند که ملک‌هایی که در رهن بانک هستند هم فروخته می‌شوند که به 2 صورت (فک رهن یا انتقال تسهیلات) صورت می‌گیرد که در هر دو روش یک مشاور حقوقی لازم است که انتقال به درستی شکل بگیرد ولی اگر مشاور حقوقی ندارید بهتر است که از خرید همچین ملک‌هایی صرف نظر کنید.

فریب کاری بنگاه ملک

8.اسناد جعلی،شیوه جدید فریبکاری بنگاه ملک:

امروزه یکی دیگر از رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری استفاده از اسناد جعلی است؛ که بسیاری از مردم بدون دقت کردن به کد رهگیری سند به دام کلاهبردارن خواهند افتاد.

برای جلوگیری از این موضوع باید خریدار و فروشنده حضور داشته باشند و کد رهگیری سند را در سامانه ثبت معاملات املاک کشور بررسی کنید تا اینکه اطمینان کامل را به دست بیاورید.

دام کلاهبرداران بنگاه های کلاهبرداری

9.وعده وام بانکی نیز یکی از کلک‌های بنگاه های کلاهبردار است:

شاید خیلی از شماها در خیلی از روزنامه‌ها، خبرگذاری ها و یا شبکه‌های اجتماعی شنیده باشید که بنگاه‌هایی هستند که برای خرید ملکشان به شما وام‌هایی با سود پایین از طرف بانک خواهند داد که برای اطلاع یافتن از صحت ماجرا باید به بانک مورد نظر مراجعه کرده و یا سایت رسمی آن شرکت را مطالعه کرده و اطلاعات درست رو به دست بیاورید تا در دام بنگاه‌ های کلاهبردار نیفتید.

کلاهبرداری املاک فریبکاری بنگاه ملک

10.فریبکاری با رهن دفتر املاک جعلی:

در این روش بنگاه‌ های کلاهبردار مکانی را رهن یا اجاره می‌کنند و درآن یک ملک را به چند نفر می‌فروشند؛ دام کلاهبرداران در این روش پایین‌تر گذاشتن قیمت آن ملک نسبت به جاهای دیگر است.

برای جلوگیری از این قضیه باید به پروانه آن بنگاه و همچنین مجوز آن بنگاه دقت کنید و همچنین اعتبار و قدیمی بودن آن، و از معامله در بنگاه‌ هایی که مجوز ندارند خود داری کنید تا در دام کلاهبرداران املاک نیفتدید.

کلاهبرداران املاک بنگاه های کلاهبردار

نتیجه‌گیری:

خب، با توجه به زیادتر شدن کلاه برداری املاک و اینکه این موضوع روز به روز نگران کننده‌تر خواهد شد سعی کنید قبل از خرید به نکاتی که در بالا گفتیم رو توجه کنید و به هیچوجه گول ظاهر آن مشاوراملاک رو نخورید و اگر دیدید که کسی قیمت خیلی پایینی گذاشته حتماً شک کنید و به سرعت معامله رو انجام ندهید تا به دام کلاهبرداران نیفتید. ما در ملک باران با بهره گیری از مشاورین با تجربه به شما در خرید ملکی مناسب کمک خواهیم کرد تا خریدی امن داشته باشید و از تمام جزئیات آگاه شوید.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید!!!

کلاهبرداری املاک دام کلاهبرداران

اگر از مقاله بالا خوشتان آمد می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

Facebook
LinkedIn
Telegram
Pinterest
Skype
WhatsApp

مقالات مشابه:

پیام بگذارید